пʼятниця, 2 квітня 2021 р.

ЧИТАННЯ + СПІЛКУВАННЯ = ВИХОВАННЯ

                                                        

                                      

Починаючи з 1967 року з ініціативи і за рішенням Міжнародної ради з дитячої книги 2 квітня, в день народження великого казкаря Ганса Крістіана Андерсена, весь світ відзначає Міжнародний день дитячої книги, підкреслюючи тим самим важливу роль дитячої книги у формуванні духовного і інтелектуального обличчя нових поколінь Землі.

                                                                               

Мета Дня – привернути увагу до дитячої книжки, популяризація читання серед дітей.

З моменту появи на світ людина починає вчитися ходити, говорити, пізнавати навколишній світ. Сонячний промінь і метелик, який сів на квітку, кумедна картинка і добра пісня, весела гра і улюблена книга – перші вчителі дитини.

          Книга!    Вона поруч від самого народження. Перші казки, оповідання та вірші читають нам мама і тато, братик і сестричка. Книга розповідає про казкових богатирів, про життя, про далекі екзотичні країни. З книгою кожен із нас може мандрувати в минуле і в майбутнє.   Про все на світі розповідає книга.

                Книга є невід’ємною частиною в житті кожного малюка, адже саме вона дозволяє зрозуміти, що таке добре, а що таке погано, хороша дитяча література вже з ранніх років дозволяє прищепити почуття відповідальності і справедливості.

                Показовим є святкування Міжнародного дня дитячої книги, адже книга має неабиякий вплив на формування духовного світу людини. Дитяча книга – перша сходинка до пізнання безмежного, чарівного, дивовижного світу – життя.

Сучасні діти все частіше проводять свій час за комп’ютерними іграми, переглядом телепередач і все рідше читають книжки. Нині актуальність розв’язання цієї проблеми очевидна, адже читання пов’язане не лише з грамотністю й освіченістю. Воно формує ідеали, розширює кругозір, збагачує внутрішній світ людини. В умовах, коли створюються електронні бібліотеки, складно змусити дитину взяти до рук книжку.

Однак, якщо прилучати дітей до читання з дошкільного віку, захоплюючи їх цим процесом, то любов до книжки залишається на все життя.

                                «Книга - це джерело освіти, знання, і якщо

                               збагачення, то збагачення культурного та духовного»

                                                                                                                                    М.Рильський.


                                                            


Олена Вовчик-Блакитна,

кандидат психологічних наук, провідний науковий співробітник Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України.

Хочете, щоб ваша дитина зростала щасливою, розумною та творчою? Щоб училась залюбки та впевнено йшла до обраної професії? А ще була чуйною і тонко відчувала світ, відгукувалась на ваші переживання та ділилась своїми почуттями?.. Тоді знайдіть час для читання журналів і книжок щодня!

Це саме той час, коли ви зупинитеся, відірветесь від комп’ютера й телефону, подивитесь дитині в очі, обіймете її, вмоститесь разом на дивані. Ваш голос, інтонація, плече поруч чи обійми — це той затишок, що буває тільки в дитинстві, коли відчуваєш безпеку і спокій, а ще — очікування чогось нового, загадкового, цікавого. Потім дитина читатиме і вам, а ви зі щирим інтересом та реакціями слухатимете. Згодом читання увійде у звичку, але цю подорож ви розпочали разом, і вона завжди буде ресурсним спогадом для вашої доньки чи сина.

Саме «живе» читання книжок чи журналу, зустріч з яким дитина чекатиме, здатне творити дива. Перевірте на власному досвіді! Науковці це вже зробили.

Вам знайоме загальне уявлення про те, що діти охочіше та частіше читають не паперові книжки та журнали, а видання на цифрових пристроях? Але нові дані показують, що це зовсім не обов’язково.

Під час дослідження дітей 4 та 6 років психологи встановили, що ті, хто мав регулярний доступ до мобільних пристроїв із можливістю eReading, не прагнули використовувати їх для читання, а обирали паперові книжки. Вчені також встановили: що до більшої кількості пристроїв дитина має доступ, то менше вона читає взагалі! Це дає змогу припустити, що забезпечення дітей пристроями для читання електронних книг насправді може гальмувати їхню жагу до знань!

Діти відволікаються, перемикаються між додатками, з читання — на ігри та відео... А для малюків, у яких є труднощі з концентрацією уваги, швидка «винагорода» від гри може легко перевершити потенційно значиміші та довгострокові переваги читання. Також читання електронної книги призводить до втоми очей.

Тримаючи в руках живий журнал чи книжку, дитина задіює всі органи чуття: вловлює запах свіжої фарби, відчуває фактуру видання на дотик, чує шурхіт перегортання сторінки, роздивляється до деталей яскраві ілюстрації. А головне — це той найкращий час, коли мама чи тато є цілковито включеними в безпосереднє емоційне спілкування з дитиною, якого так бракує нині практично всім.

До речі, а ви, батьки, любите читати? Коли дитина бачить вас із книжкою, то й у неї виникає та підкріплюється інтерес. Правило «роби так, як я роблю» діє набагато ефективніше за правило «роби так, як я кажу».

За кордоном бібліотеки давно вже стали потужними сучасними центрами дозвілля для всієї родини, а домашні бібліотеки — місце, де перетинаються інтереси різних поколінь. Читаймо разом із дітьми заради живого спілкування щодня!

Книжки та журнали як концентрована мудрість часом програють у суперечці за першість сучасним пристроям і соціальним медіа. Але обнадійливим є той факт, що представники еліти, які впливають на технічний прогрес (керівники найпотужнішого мозкового центру Кремнієвої долини, зокрема) усвідомлюють ризики домінування гаджетів і власних дітей виховують саме на класичних книжках, а доступ до сучасних технологій обмежують.

       До   Міжнародного  Дня  дитячої  книги Кирило-Ганнівська  бібліотека-філія пропонує  своїм   користувачам  книжковий  перегляд  літератури   "Читаємо  всією  родиною"


Немає коментарів:

Дописати коментар